Õnnepalu "Mandala" on natuke nagu "Paradiis" ja natuke nagu Stig Claesson (lapsed kes te koolitööde pärast googeldate, ärge seda võrdlust kasutage, sest tegemist on Eestis ülimalt tundmatu autoriga ja kui pool klassi järsku väidab end teda lugenud olevat on asi kahtlane!). Aga Paradiisist on ta natuke rohkem vimkasid täis ja natuke vähem piiblilik, samas kui Claessoniga võrreldes on ikkagi tegevust vähem ja kirjutus lineaarsem. Aga kassid! Claesson alustas ju ka kassipoegade ja hulkurkasside probleemiga... Ja peategelane - vananev kirjanik - ja teatav hääbumise tajumine ja selline hootine usk, et ma veel kunagi jõuan kuhugi ja kohtan kedagi ("Paradiis), see on neil kahel väga ühine. Huvitav, kas Õnnepalu ise on Claessonit lugenud? Ma küsin seda temalt kunagi, kui võimalus avaneb. Minu Õnnepalu-lugejatest tuttavate seas on Claesson küll fenomeniks muutunud.
Õnnepalu puhul, olgem ausad, ei loe me sündmusi. Tema raamatutes loed ikkagi eelkõige kohti, karakterieid, ajastuid, hetki ja mõtteid. Ja mis see inimese elu muud ongi kui nende jada ja põiming. Kui kohtadega sulandub Õnnepalu kokku, siis inimesi vaatab ta tavaiselt eemalt, näiteks kasside silmade läbi. Ja nii suudab ta oma kirjeldustes ja piltides olla kuidagi meeldivalt hinnanguvaba. Lisaks on alai tunda see taustsüsteem, see inimese osa selles suures ilmas (Viiding). Nii ongi Õnnepalu minu jaoks ka füüsikalise maailmapildi kirjanik, inimliku üksinduse kirjanik, omamoodi väga zen eksistentsialist. Kõik on meist sõltumatult. Ja see on vist hea.
Fragmendid:
Kassid
on tulised televisiooni pooldajad! Teleka ees on inimene paigal.
Isegi
kui see ei jää kestma, sest paraku, mis siin ilmas jääb
kestma?
Enesekriitikas
on kassid tugevad: nad ei lasku selleni iial.
Sest
realismi huvides tuleb siin kohe ära öelda: me küll räägime, et
kirjanik ja kirjanik, aga vähemalt esialgi ei paistnud kirjaniku
kirjanikuks olemine väja mitte kuskilt otsast. Pigem meenutas ta
ühte tavalist meest, kes mässab ennastunustavalt oma maja kallal,
innustub lõputult asjadest, mis paraku ei paku huvi mitte kellelgi
peale tema enda. Nagu katuse harjalaud, mis on lahti tulnud,
või küsimus, kas vahetada välisvooder kohe välja või
oodata sellga veel natuke. Kõigile teistele on need teemad ülimalt
haigutamaajavad, isegi majamanikule endale on - niipea, kui
voodrivahetusest juba natuke aega mööda saab. Juba ei näe ta enam
üldse, et see keskmine laud, mille pärast ta mitu ööd järjest
magada ei saanud, jäigi viltu.
Valja
on ukrainlane, sündinud sellel kaugel maal, kus põllu peal kasvavad
isegi arbuusid.
Peab
ütlema, et kassid saavad inimest tema hädades aidata väga vähe.
Vahel nad ajavad inimese naerma. Aga ega seda enam nii vähe
polegi, kui järele mõelda.
Kirjanikul
läheb korraks oma elu meelest ära ja alati on hea, kui oma elu
korraks meelest ära läheb.
Valja
juba naerataski, pühkis pisarad ära, võttis väikese musta
kassipoja pihku ja küsis temalt, ikka omas keeles: "Ja mis siis
teist saab, te mustad ja triibulised ja lapilised?" Inimene
küsib vahel kassidelt küsimusi, millele mitte keegi vastata ei
oska. Isegi küsimusi, millel polegi vastust!
Aga
ikka ja jälle nad kaovad. Viivad kaasa oma lehmad ja lambad, ahjust
oma mõnusa sooja tule. Kohas, kus eile oli veel kõik, pole täna
enam midagi.
Maal
on ju nii, et nimi, ei tähenda tihti enam midagi. Enamasti viitab
see millelegi, mis kord oli, aga mida enam pole.
Jälle
miski, millest ükski kass aru ei saaks. Aga inimene, näete, kujutab
ette, et saab. Ta seisab maa peal, vaatab enda ümber ja mõtleb: see
kõik on minu oma. Muld, rohi, kuused, kased, lepad, pajud, kivid ja
sammal. [---] Puudes ja rohus elab muidugi hulk linde, liblikaid,
ussikesi, hiiri, metsas isegi jäneseid, kitsi, põtru, suuri loomi!
Keegi neist ei tea, et nad on inimese omad. Tulevad ja lähevad,
sünnivad ja surevad.
Tavalist
Kiisueinet oli kirjanik poest ikkagi toonud. Seni polnud ta seda
neile veel ostnud. Nii mõnigi väärt initsiatiiv sünnib mustast
südametunnistusest, kas pole?
Kirjanik
küll põhjendas oma suuremat kodusust kord erksa une, kord
vanadusega, aga kuidagi oli see siiski nii, et sestsaadik, kui Rulli
ja Sihvka olid Rulli ja Sihvka, mitte enam lihtsalt kassid,
emakass-tütarkass, tundis kirjanik, et on justkui nendega seotud.
Oli selle tunde taga tõesti nimi, mille ta neile andnud oli?
Aga
mis on aeg? Kas see on aeg, kes oskab meile pisitasa, sammhaaval,
südamesse hiilida?
Kuidas
jõuab inimene niikaugele, et ta kõnnib kahe musta kassi seltsis
öösel mööda vana raudteetammi, nagu oleks see kõige tavalisem
asi, mida teha? Sest see ongi.
Aia
saab muidugi uuesti üles hairda, aga see on siis juba üks teine
aed.
Unes
olid need muidugi teistsugused, kui raamatus. Need olid mõnikord
linnad, kus ta kunagi käinud polnud, aga kus ta unes käis mitu
korda järjest. Seal olis alati samad vanaaegsed tänavad, kena
baroksete proportsioonidega lage tuba, mille aknast ta mitmel ööl
välja tänavale vaatas. Tänav viis mere äärde, linn oli vaikne ja
tume, aga ta ootas seal toas kedagi ja tundis ennast mõnusalt. Kohe
pidi see keegi uksest sisse astuma. Ta ei saanud kunagi teada, kes.
Võimatu
on ette kujutada, milline oli see maa enne inimest. See pidi
olema midagi niisugust, mida me iial kogenud pole ega saa ka kunagi
kogeda. Midagi meist nii palju suuremat.
Vana
ja metsistunud. Mahajäetud. Ta ei vaja enam inimest ja inimene
julgeb tema peale, teda harima tulla veel ainult väga suurte
masinatega, mis liiguvad kevadel ja sügisel õõtsudes üle väljade
nadu mingid kosmosetulnukate laevad. Inimest ennast pole näha. Ta on
masinas. Siis kaovad ka masinad. Jääb vaikus. Inimesejärgne
rahu.
Ja tegelikult – kes teab, kas see ongi nii halb...?
Ja tegelikult – kes teab, kas see ongi nii halb...?
Sest
mis on linn, küsis ta endalet. Kurb kordumine. Ikka ja jälle. Üks
ja sama. Ainult pealispinna all on kõik uus, kaubad aknal, autod
tänaval, mõtted ajalehes. Kõik see peab olema uus, et
kasvõi katsudagi varjata seda pääsmatut tiirutamist ümber ühe ja
sama.
Meie
ajal ei anna see, et sa oled kõik oma üheksakümmend viis aastat
ühe koha peal elanud, sulle veel õigust sama koha peal surra. Surra
tuleb ikka seal, kus surrakse. Arstide järelvalve all.
Selle
peale ta ainult naeris: „Kas sa tead midagi, mis oleks
jätkusuutlik?“
No comments:
Post a Comment