30. nov - Frank Weyers - "Dali"



Salvador Dali on olnud minu jaoks alati üks mõjukatest kunstnikest. Ma ei saa küll öelda, et ma vaimustuksin temast samaväärselt, kui René Margitte'st või - veider, aga tõsi - Navitrollast, aga mu lemmikute hulgas on ta igal juhul. Eriti maalide pärast nagu postituse alguses olev "Perpignani raudteejaam" või "Baleriin surma peas" (lõpus). Konkreetse raamatu näol on tegemist igati põhjaliku ülevaatega, hästi strutueeritud ja igat masti lugejale "söödavaks" tehtud. Ei usu, et sisu hea vormi all kannatanud oleks. Kohati raamat küll kordab ennast, aga seegi on hea, vähemalt meeldejätmise seisukohast. Mida siis Dalist teada?

Joonistamisõpinguid alustas impressionisti käe all, esimesed tööd olid valdavalt portreed ja Kataloonia maastikud. Dali sündis täpselt 9 kuud ja 10 päeva pärast seda, kui suri ta vend, kes ei jõudnud saada 3 aastat vanaks. Ta kandis ka venna eesnime ja tundis end seetõttu (väidetavalt) kui surnud venna aseaine. Praktikas oli ta hellitatud laps, kes kamandas peres päris palju, kuid üldiselt oli siiski normaalne laps idüllilise ´lapsepõlvega. Seda rääkis ka tema 4 aastat noorem (ainuke) õde temast kirjutatud autobiograafias, mis rikkus aastakümneid mainekuundusega vaeva näinud Dali suhted perekonnaga. Ta maalist õest solvava maali ja sattus üldiselt juba mitmendat korda vastuollu perekonnaga.

Dali esimene näitus toimus, kui ta oli 14-aastane. Dalil õnnestub pääseda kunstiakadeemiasse, sest ta keskpärased kooliaastad lõpevad üllatavatelt heade eksamitulemustega. Kõrgelennuline ja edev noormees visati välja kunstiakadeemiast, kuna ta keeldus osalmast eksamitel, väites, et eksamineerijad ei ole tema hindamiseks piisavalt kvalifitseeritud.

Tema töödes on palju korduvaid motiive: sipelgad mädanemis sümbolina, pehmed kellad, pehmed näod, vormi kadumine üldiselt, optilised illusioonid, seksuaalsuse sümbolid, rohutirtsud, teaduslikud motiivid - aatom, relatiivsus, religiooni olemus. Kohati tundub, nagu oleks ajastu suurim sürrealist kannatanud fantaasiavaesuse all, kuna paljuski on erinevad tööd vaid samade elementide ringipaigutus. Samas on tal ka täiesti geniaalseid lähenemisi. Ma arvan, et on raske arvustada midagi, mida sa pole päriskujul näinud, rääkimata siis veel taustsüst, tõsi küll, võiksid olla suuremad). eemi täielikust tundmisest. Igasuguse loomingu puhul on oluline teada, kes, kus, millal ja miks. Sama motiiv eri aegades ja eri kohtadel kannab reeglina täiesti erinevaid tähendusi.

Raamatu kohta kokkuvõtteks veel niipalju, et huvitav lugemine, hästi kirjutatud ja rohkete värviliste illustratsioonidega (, mis, tõsi küll, võiksid olla suuremad). Kes Dali elu ja loomingu vastu huvi tunneb, saab sealt loodetavasti siiski märgatavalt rohkem kii netiavarustest.


No comments:

Post a Comment