Noh, konkreetsus ei ole just Berdjajevi leivanumber. Aga hoolimata sellest kui aeglaselt mul viimane kolmandik sellest ~450 leheküljest edenes, oli see siiski nauditav lugemine. Väga palju tuttavat on nii tema mõtetes, kui ka viidetes, mis ta teeb. Kahel korral mainitakse raamatus ka Eestit. Läbi kumab autori aristokraatlik taust, kohatine (talle endale märkamatu) ülevalt alla vaatamine, kuid samas seisab ta iga isiksuse eest, on sisuliselt anarhistliku maailmavaatega. Omamoodi karakter, ei teagi, mida temast inimesena arvaks. Vastuoluline. Nagu oleks dändi - järelsõnagi ütleb: "Tulles tagasi Berdjajevi juurde sellisena, nagu teda nägi
B. Zaitsev, juhib kirjanik tähelepanu silmatorkavale keigarlikkusele filosoofi
maneerides ja välimuses: ta kandis erksavärvilisi kikilipse, heitis alatasa oma
musti lopsakaid juukseid teatraalse liigutusega üle pea. Samuti armastas
Berdjajev lõhnaõlisid ja kindaid." Aga samas nagu oleks pea-aegu askeetlik intellektuaal. Seevastu reaalne haridus tal väga pikk ja akadeemiline ei olnudki. Ja siis veel mingi temperamentsus ja tahtmine suhelda, väidelda - ja samas üksiklus, täielik võimetus ja soovimatus kuuluda ühtegi gruppi. Berdjajev ise ei armastanud lahterdamist ja ka teda ennast on keeruline lahterdada.
Kuna raamat oli mahukas ja sisulistest kordustest hoolimata tihe, toon ära pika rodu väljavõtteid. Paljud aspektid, mida Berdjajev alguses välja toob, muutuvadki tõeliselt arusaadavaks alles raamatu lõpus. Ta naine Lidija on samuti kirjutanud autobiograafilise raamatu. Inglisepäraselt kirjutatult Lydia Yudifovna Berdyaev, Lili Berdyaev (neiuna Lydia Trusheff), kuid ma ei tea, et see raamat oleks saadaval muus keeles kui vene keeles. Huvitav, arvestades et ta emakeel oli pigem prantsuse kui vene keel. Võib-olla on siinkohal jälle need nime kirjapildid mängus, et leida ei suutnud. Vene keeles on see igatahes Бердяева Л. Ю. "Профессия: жена философа". Oleks huvitav lugeda, pidavat olema filosoofialt sarnane, aga rohkem müstikat.
Ma ei suuda meenutada oma esimest karjet, mille kutsus
esile kohtumine minu jaoks võõra maailmaga. Kuid ma tean kindlalt, et tundsin
end algusest peale minu jaoks võõrasse maailma sattununa, tundsin seda nii oma
elu esimesel päeval kui ka nüüdsel päeval ühtemoodi.
See oli õnnelik perekond. Meie perekonnas aga tajusin ma
alati õnnetust, kohanematust eluga, murtust, liiga suurt tundlikkust.
Kadetina vaatasin kadedusega tudengite poole, sest nemad
tegelesid intellektuaalsete küsimustega, mitte marssimisega.
Kõik sõjaline oli minu jaoks talumatu, kuna tegi inimese
kollektiivse terviku alluvaks osaks.
Kujutlus on minu elus mänginud tohutut, minu jaoks tihti
õnnetut rolli. Kujutluses kogesin ma õnnetust ja kannatasin suurema teravusega
kui tegelikkuses.
Õigem oleks öelda, et ma armastan mitte elu, vaid elu
ekstaasi, kui see väljub oma piiridest.
Mulle pakkus vähe rahuldust elu otsene kogemus, välja
arvatud looming, rohkem naudingut tundsin ma elu meenutades või elust
unistades.
Ma ei loo endale mingeid illusioone tegelikkusest, vaid
pean tegelikkust suurel määral illusoorseks.
Ma ei suutnud kunagi leppida millegi mööduvaga,
ajalisega, lagunevaga, mis eksisteerib vaid üürikese silmapilgu.
Midagi ei saa armastada peale igaviku, ja ei saa
armastada mingisuguse armastusega peale igavese armastuse. Kui ei ole igavikku,
pole midagi.
Kui minus oligi egoismi, siis oli see pigem
intellektuaalse loomingu egoism, nagu egoism, mis tuleneb naudingutest, elust,
mille poole ma kunagi ei püüelnud. Ma ei otsinud iialgi õnne.
Kierkegaard teeb vahet mõistetel Angst (hirm) ja Furcht
(kartus). Talle on Angst esmane
religioosne fenomen.
Mu põhiline veendumus on, et Jumal on kohal ainult
vabaduses ja tegutseb ainult läbi vabaduse.
Vabadus ei ole kerge, nagu arvavad selle vaenlased, kes
seda laimavad, vabadus on ränk, see on raske koorem. Inimesed loobuvad
hõlpsasti vabadusest, et oma olukorda kergendada.
Oma elukogemuses elasin läbi isiksuse ja sotsiaalse
grupi, isiksuse ja ühiskonna, isiksuse ja ühiskondliku arvamuse kokkupõrke.
Ning alati seisin isiksuse poolel.
Inimene ei saa, ei tohi oma tõusul lennata maailmast
minema, heita endalt vastutust teiste eest. Igaüks vastutab kõigi eest. On
võimalik ainult ühine pääsemine igavesse ellu. Vabadus ei tohi muutuda ligimese
eest vastutamisest loobumiseks.
Tardunud ja kestev skepsis, mis ei ole üksnes vaimse tee
ja didaktilise mõtteprotsessi moment, tähendab metafüüsilist iseloomutust,
võimetust tahteliseks valikuks.
Kord poisi- ja noorukiea piiril olin vapustatud mõttest: ärgu ma teadku elu mõtet, kuid mõtte otsing
annab juba elule mõtte ning ma pühendan oma elu selle mõtte otsingule.
Tõe ja mõtte otsingu vastandasin ma igapäevasusele,
mõttetule tegelikkusele. Kuid minu murrang ei olnud pöördumiseks mingisse
konfessiooni, õigeusku või isegi lihtsalt kristlusesse. See oli pööre vaimu
juurde ning pöördumine vaimsuse suunas.
Filosoofidest lugesin ma varakult ja võtsin omaks
Schoppenhaueri. Leidsin temas midagi, mis vastas minu loomuse pessimistlikule
elemendile.
Terveks eluks jäi minusse element, mida nimetati
sektantlik-dualistlikuks, metafüüsilise anarhismi element.
Minu filosoofiline mõte tähendas võitlust vabaduse eest
ning ma uskusin kogu aeg filosoofilise tunnetuse vabastavasse iseloomu. Selles
ei sarnanenud ma enda sõbra L. Šestoviga.
Mind ei huvitanud maailma uurimine, nagu ta on, mind
huvitas alati maailma saatus ja minu saatus, huvitas asjade lõpp.
Nüüd on minu jaoks selge, et kuulusin sellesse filosoofia
tüüpi, mida praegu nimetatakse „eksistentsiaalseks“. (Eksistentsiaalseteks
filosoofideks pean ma mitte Heideggeri või Jaspersit, vaid püha Augustinust ja
Pascali, Kierkegaardi ja Nietzschet).
Ma olin alati erandi poolt, reegli vastu.
Olemine on just nagu tardunud, staatiliseks muutunud
vabadus.
Romantismi ja klassitsismi probleem ise, mis mängib
sellist rolli prantsuse teadvuses, näib mulle liialdatuna ja valesti
tõstatatuna. Mitte ükski suur kirjanik ei saa olla määratletud terminiga
„klassitsist“ või „romantik“ ega mahtuda nendesse kategooriatesse.
Mulle ei imponeerinud kunagi mitte mingisugune positsioon
ühiskonnas, hierarhiline auaste, võim ega ajalooline massiivsus.
Peaaegu kõik astusid läbi minu juurest – võõrastemajast
„Золотой Якорь“ („Kuldankur“), kus ma elasin. Väljasaadetute hulgas oli häid,
sümpaatseid inimesi, kõik olid inimesed, kes uskusid oma ideedesse. Kuid nende
seltskonnas oli raske hingata. Oli õudustäratav teadvuse ahenemine.
Kõrvuti minu raamatuga soodustasid kaks artiklit minu
halba reputatsiooni marksistlikes ringkondades ja traditsioonilise
vasakintelligentsi ringkondades üldse. See oli juba mainitud artikkel „Võitlus
idealismi eest“ ja artikkel „Eetiline probleem filosoofilise idealismi
valguses“, kirjutatud Vologdas ning ilmunud palju kära tekitanud kogumikus
„Idealismi probleemid“. Selles kogumikus osalesid kõrvuti endiste marksistide ja
uute „idealistidega“ ka mõningad liberaalid, akadeemilise filosoofia esindajad,
P. Novgorodtsev, vennad Trubetskoid.
Mul on raske ükskõik millist poliitilist revolutsiooni
täielikult omaks võtta seetõttu, et ma olen sügavalt veendunud isiksuse, aga
mitte massi tõelises revolutsioonilisuses ning ei suuda nõustuda vabaduse
tühistamisega vabaduse nimel, mis toimub kõigis revolutsioonides.
Vene revolutsioonis oli lahknevus kõrgema kultuurilise
kihi ning madalama intelligentsi ja rahvakihi vahel mõõtmatult suurem kui Prantsuse
revolutsioonis.
Lääne-Euroopas ja eriti Prantsusmaal vaadeldakse kõiki
probleeme mitte sisuliselt, vaid nende kultuurilistes peegeldustes, vaadeldakse
ajaloolises inimlikus maailmas murdunud probleeme. Kui näiteks püstitati
üksinduse probleem, siis räägiti Petrarca, Rousseau või Nietzsche üksindusest,
aga mitte üksindusest enesest. Rääkijad seisid mitte elu viimase saladuse, vaid
kultuuri ees.
Tajusin algusest peale maailma langemist ja inimese
õnnetust, kuid uskusin inimese kõrgemasse loomusesse. Kurjuse teema juures olid
mulle lähedased Markion ja gnostikud, Dostojevski ja Kierkegaard, keda ma muide
õppisin tundma väga hilja.
Mulle on iseloomulik tugev tunne, et selle
sunniviisiliselt antud maailmaga ei ammendu reaalsus, et on teine maailm,
metafüüsiline reaalsus, et me oleme ümbritsetud saladusega. Mulle on omane Mysterium Tremendum’i (R. Otto väljend,
kohutav saladus ld. k.) kogemus.
Samuti on minus võrdlemisi nõrgalt väljendunud see alus,
mida võiks tinglikult nimetada naturaalseks paganluseks. Liiga tugev oli mul
maailma kurjuse ja allakäigu tunnetus, liiga terav oli isiksuse ja maailma,
kosmilise terviku konflikt tunne. Minu jaoks ei ole mdagi võõramat kui
kosmilise harmoonia idee.
Aga seda vabadust kogesin ma mitte kui kergust, vaid kui
raskust. Selles vabaduse kui kohuse, koorma, elu traagilisuse allika mõistmisel
on mulle eriti lähedane Dostojevski. Just vabadusest lahtiütlemine loob kerguse
ning võib anda kuulekate väikelaste õnnetunde.
Mõningad antroposoofid jätsid mulje sõltuvuses
inimestest, kes viibivad maniakaalses seisundis. Kui nad tõid kuuavale sõnad
„doktor (see tähendab Steiner) ütles“, siis muutus silmavaade, nägu võttis
teise ilme ning polnud võimalik vestlust jätkata.
Kõik need Jumalas vaga elu otsijad, keda ma kohtasin
suurel hulgal, olid revolutsionäärid, ehkki nende revolutsioonilisus oli
vaimne, mitte poliitiline. Kõik nad olid religioossed anarhistid ning selles
lähedased L. Tolstoile, lähedased ka mulle.
„Sinu riik tulgu.“ See tähendab, et Jumalariiki selles
maailmas veel ei ole, Jumalariiki oodatakse ning selle suunas alles minnakse.
Minu mõtte selgitamiseks on väga tähtis mõista, et
inimese looming ei ole minu jaoks inimese nõue ja tema õigus, vaid see on Jumala
nõue inimesele ja inimese kohustus. [---] Kuid Jumal ei saanud ilmutada
inimesele seda, mida inimesel tuleb ilmutada Jumalale. [---] Mulle esitatud
nõudmine õigustada oma ideed inimese loomingu religioosset mõttest viitega
Pühakirja tekstidele oli probleemi mittemõistmine.
Olin alati olnud eksistentsiaalset tüüp mõtleja, olin
seda siis, kui seda väljendit veel ei kasutatud. Raamat „Loomingu mõte“ oli
minu elu Sturm und Drang’i perioodi
raamat.
Minu inimlikkus väljendub kõige paremini raamatus
„Inimese kutsumusest“. L. Šestov isegi kirjutas minu kohta, et ma olevat
filosoofidest kõige inimlikum.
Kordan, et inimeste ümberkehastumine on üks kõige
rusuvamaid muljeid minu elus.
Vene revolutsiooni kogemus kinnitas minu juba ammust
mõtet sellest, et vabadus ei ole demokraatlik, vaid aristokraatlik. Ülestõusnud
massidele ei ole vabadus huvitav ega vajalik, nad ei suuda vabaduse koormat
välja kannatada.
Lääne inimesed on hullunud kultuurist (saksa
terminoloogia järgi), tsivilisatsioonist (prantsuse terminioloogia järgi), nad
on sellest lömastatud. Nende mõtlemine on väga raskeks muutunud ning
mõttetraditsiooniga sisuliselt nõrgendatud, ajaloo poolt tükeldatud. Vähe
usutakse veel võimalusse sisuliselt probleeme lahendada, võimalik on üksnes
nende probleemide lahendamise tundmaõppimine mõtteloos.
Prantslaste juures hämmastas mind nende suletus,
sissemüüritus oma kultuuritüüpi, huvi puudumine võõraste kultuuride vastu ning
võimetus neid mõista. Juba teisel pool Reini algab nende jaoks barbaarne
maailm, mis nende arvates ei ole kreeka-rooma tsivilisatsiooni pärija.
Prantslased usuvad oma kultuuri universaalsusesse, nad ei tunnista
kultuuritüüpide paljusust üldse.
Mitme aasta vältel toimusid vene pinnal, Vene Majas
Boulevard Montparnesse’il, õigeusklike kohtumised prantsuse katoliiklaste ja
protestantidega. Huvitav, et prantsuse katoliiklased protestandid kohtusid ja
kõnelesid esimest korda näost-näkku religioossetel teemadel vene pinnal. Samuti
kohtusid vene pinnal esimest korda ja vaidlesid katoliiklased-modernistid ja
katoliiklased-tomistid. Vene õigeusuga ei olnud seotud mingit võitlust ja ei
olnud mingeid raskeid ajaloolisi mälestusi. Esimesel aastal oli nendel
kokkutulekutel tunda suurt entusiasmi ja huvi. Rahvast tuli isegi liiga palju.
Oli oht, et need muutuvad moeasjaks. Igale leerile avanes talle vähetuttav,
võõras, kuid ikkagi seesama kristlik maailm.
Aktiivselt osalesid sellised väljapaistvad katoliikliku
maailma esindajad nagu hilisem dominiiklaste ordu kindral isa Gillét,
katoliikliku modernismi radikaalse voolu esindaja isa Laberthonnière ning eriti
aktiivne oli Jacques Maritain, kellest tuleb juttu edaspidi. Kohal käisid ka
kõik silmapaistvad protestandid: Prantsusmaa protestantlike kirikute juht
pastor Bœgner, ortodoksne kalvinist professor Lasserre – nähtavasti ainus
ortodoksne kalvinist, kes nii oma välimuse kui ka mõtlemise poolest jättis 16.
sajandist pärit inimese mulje, ning religioosselt ja sotsiaalselt radikaalse
protestantismivoolu esindaja Wilfred Monod.
Kuid ajastuomaste lääne kristlike voolude ees seistes
tundsin ma end ikkagi väga vasakpoolsena, modernistina, kes asetab kristliku
teadvuse ette uusi probleeme, tunnistab kristlust mitte kui autoriteedi ja
traditsiooni, vaid kui vabaduse ja loomingu religiooni.
Minu ettekanne müstikast, milles ma rääkisin palju J.
Böhmest ja Angelius Silesiusest, kutsus esile jahmatuse.
Viibisin paljudes Euroopa riikides ning jälgisin erinevate
rahvaste meeleolusid ja mõttelaadi. Ma pidasin ettekandeid Inglismaa,
Saksamaal, Austrias, Šveitsis, Hollandis, Belgias, Ungaris, Tšehhoslovakkias,
Poolas, Lätis, Eestis. Mõnda neist riikidest Euroopa kaardil enam ei
eksisteeri.
Minu mõtted mitteloodud vabadusest, Jumala vajadusest
inimese loomingu järele, objektivatsioonist, isiksuse ülimuslikkusest ning tema
traagilisest konfliktsusest maailmakorra ja ühiskonnaga peletasid eemale ning
olid halvasti mõistetud.
Mul on palju kordi elu jooksul olnud kummaline
kirjavahetus inimestega, peamiselt naistega, kellega ma ealeski pole kohtunud.
Ma nimetan „vasakpoolseks“ sellist arvamust, mis jaatab
inimese, iga inimese, potentsiaalse isiksuse kõrgemat väärtust ning allutab
inimesele niinimetatud kollektiivsed, isikuülesed reaalsused (riigi, rahvuse,
majandusliku võimsuse ja muud). Ma nimetan „parempoolseks“ niisugust arvamust,
mis sisuliselt orjastab ja allutab riigile ja selle võimsusele, rahvuslikule
rikkusele, välisele autoritaarsele kiriklikkusele ja muudele kollektiivsetele
reaalsustele inimese, elava olendi, kes on võimeline kannatama ja rõõmustama.
Minevikumälu on loominguline, ümberkujundav mälu, see
teeb valiku, see ei taasta mineviku passiivselt. Mineviku ilu ei ole
empiirilisel olnu ilu, see on oleviku ilu, olevikku sisenenud ümberkujundatud
mineviku ilu. Minevik tõenäoliselt seda ilu ei tundnud. Varemete ilu ei ole
mineviku ilu, see on oleviku ilu, minevikus varemeid ei olnud, need olid
hiljuti ehitatud kindlused, lossid, templid ja akveduktid koos kõigi uudsuse
joontega. Ja nii on kõigega.
Objektiivset reaalsust ei eksisteeri, see on vaid
teadvuse illusioon, eksisteerib üksnes reaalsuse objektivatsioon, mille on esile
kutsunud vaimu teatud suunatus.
Inimene tunnetab väljast antud reaalsusena seda, mis on
tekkinud temast endast, subjekti orjastatusest.
Eshatologism oli minu jaoks seotud sellega, et mulle näis
kõik haprana, inimesed surma poolt ohustatuna, ajaloos kõik mööduva ja
kuristiku kohal rippuvana.
Ma juba ütlesin, et pole iialgi suutnud millegi hävineva
ja mööduvaga leppida, janunesin alati igavese järele ja üksnes igavene näis
mulle väärtuslikuna.
Kuid mind ei rahulda üldse puhastatud spiritualistlik
õpetus hinge surematusest, nagu ka idealistlik õpetus universaalse ideelise
alge surematusest. Need õpetused eitavad surma tragöödiat ega ole suunatud konkreetsele
terviklikule isiksusele.
Aeg ja mälu petavad meid ja me isegi ei märka seda.
Kuis süda end teistele avaks?
kus muuta hing nähtavaks lavaks?
mil selgineks päevade tõte –
kord öelduna valeks saab mõte.
(F. Tjuttšev „Silentium“, katkend)
Minu maailmatajus on omapärane pessimistlik anarhism.
Lapsepõlves on kõik saladuslik, toa pime nurk on
saladuslik. Hiljem saladuslikkuse sfäär aheneb. Objektiivne või õigemini
objektiveeritud maailm kaotab üha enam ja enam oma saladuslikkust, isegi
piiritud tähemaailmad ei ole saladuslikud. Kuid inimesele, kes ei ole
orjastatud selle objektiivsuse poolt, maailma saladus ei kao, see läheb ainult
üle teise sfääri.
Mind šokeerib ja isegi solvab, kui mind peetakse
auväärseks isikuks. [---] Lugupeetus on midagi üldkohustuslikku (Allgemeingültig), aga minus on väga vähe
üldkohustuslikku.
Ekslik on vastandada mõtet ja kirge, mõte on samuti kirg.
Nietzsche või Dostojevski mõte erutab niivõrd sellepärast, et see on kirg.
Kristuski tahtis tuld taevast maa peale visata. (Luuka 12:49) Kuid kirg seostub
igatsusega. Mitte ainult surm, mis asetab meid vastastikku igavikuga, kutsub
esile igatsuse, vaid ka elu, mis asetab meid vastastikku ajaga.
Ma ei suuda üleval hoida vestlust vestlust muusikast nii,
nagu seda suudavad musikaalsed inimesed ja muusikakriitikud. Viimaste kohta
pean muuseas ütlema, et nad vaevalt on võimelised muusikat nautima, kuna on
liiga hõivatud muusikateose ja selle esituse lagundava kritiseerimisega.
Kriitikud ei naudi sugugi kunsti, märksa enam naudivad need, kes pole kunsti
alal üldse spetsialistid ning on selle hindamises vähekompetentsed.
Kui minult küsitaks, mille tõttu ma kõige rohkem
kannatan, mitte erandlikel hetkedel, vaid kõigil eluhetkedel, ning millega olen
sunnitud kõige rohkem võitlema, siis vastaksin – oma vaimse ja füüsilise
peenutsemisega. Vahel räägin ma endale kibedusega, et mul on peenutsev
suhtumine ellu ja maailma üleüldiselt.
Ma püüan luua enese ümber harjumuspärast maailma, mis
leevendaks võõrusest tulenevat kurbust. Seepärast armastan ma väga oma
kabinetti, oma raamatuid. Igasugune lahkuminek, mitte ainult inimestest, vaid
ka kohast ja asjadest, teravdab pealetükkivat võõrusest tulevat kurbust. Võõrus
kutsub esile mitte hirmu, vaid nukruse. Surmas, tapmises, vihkamises on kõige
äärmuslikum võõrus.
Kuid ma kartsin eluvoogudele anduda. Ning seda seetõttu,
et näen konflikti eluvoo ja minu loomingu vahel. Osalt viis eluhoovus mind
kaasa, aga hiljem võitis loominguline mõte. Ma pole kunagi vallanud elamise
kunsti, minu elu ei ole kunstiteos. Ma pole oma elu iial etendanud.
Kui pärast surmalähedust tagasi ellu pöördume, siis
tundub, et võrreldes surmaga on kõik tühine. Surm on sündmus ajas ja räägib aja
võimust. Kuid see on ka sündmus, mis on pööratud igaviku suunas, teisele poole
aega.
Häda on selles, et ma ei suutnud iial õnnelikke hetki
päriselt ära kasutada. Ja seda põhjusel, et ei suutnud saada rahuldust
millestki, mis ei olnud igavene, mis oli aja murdosa.
No comments:
Post a Comment